Produkcja perfum to wieloetapowy proces, który wymaga niezwykłej precyzji i najwyższych warunków higienicznych. W pozyskiwanie olejków aromatycznych zajmowali się już starożytni Egipcjanie, a potem ich potomkowie. Obecnie zapachy pozyskiwane są w specjalistycznych rozlewniach w oparciu o unikalne receptury oraz wysokiej jakości składniki botaniczne, zwierzęce i syntetyczne. W procesie tym ważny jest jednak nie tylko zapach, ale także jego kontekst, czyli zdobienie butelki i opakowania oraz aspekt marketingowy.
Po pewnym czasie do składników zapachowych dodawana jest woda łączona ze sobą w celu uzyskania roztworu o odpowiednim stężeniu. Kolejnym etapem procesu jest dojrzewanie, w którym roztwór pozostawia się na pewien czas, aby zapach mógł powąchać. Na koniec zapach jest filtrowany i barwiony, a następnie rozlewany do butelek i pakowany. Takie perfumy możemy kupić w drogeriach.
Kolejnym krokiem jest połączenie poszczególnych składników. Tworzenie konkretnego zapachu to żmudny proces, który wymaga umiejętności branżowego eksperta – tzw. „nosa”, mistrza perfumiarstwa. Gotową kompozycję miesza się następnie z alkoholem i wodą. Zarówno stężenie olejku zapachowego, jak i ilość dodawanego rozpuszczalnika zależy od tego, czy wytwarzana jest woda kolońska, woda toaletowa, czy inny wariant (odpowiednie zapachy to te, które zawierają około 40% esencji). Gotowy perfum następnie „odpoczywa” na chwilę – tutaj ostatecznie łączą się składniki.